Ślimaki i cement w kawie i herbacie. Wyniki kontroli w polskich sklepach mogą szokować
Ponad połowa skontrolowanych sklepów oferowała kawy, herbaty i herbatki o niewłaściwej jakości – to najważniejszy wniosek z kontroli Inspekcji Jakości Handlowej Produktów Rolno-Spożywczych (IJHARS). Sprawdzano jakość produktów w sklepach specjalistycznych, gdzie sprzedaje się również produkty na wagę. W sumie sprawdzono 91 sklepów w całej Polsce, kwestionując jakość towarów w 54 punktach sprzedaży (blisko 60 proc.).
Co znaleziono w kawie i herbacie?
Kontrola jakości kawy i herbaty przyniosła wnioski, które konsumentów mogą szokować. Jak podaje IJHARS przeprowadzone badania laboratoryjne wybranych produktów wykazały obecność:
- zanieczyszczeń, np. muszli ślimaków, kamyków, fragmentów plastiku, gałązek, cementu, piór ptasich,
- barwników niedopuszczonych do stosowania w herbatach, np. E 102 (tatrazyny), E 104 (żółcieni chinolinowej), E 123 (amarantu),
- niezadeklarowanego składnika (w kawie oznakowanej jako 100% robusta wykryto ziarna arabiki).
Stwierdzono także przypadki podmiany, gdzie np. zamiast deklarowanej czarnej jagody i borówki, w składzie znajdowała się aronia.
Błędy w oznakowaniu kawy i herbaty
Pod kątem oznakowania sprawdzono 325 partii kawy i herbaty, z czego zakwestionowano 51,4 proc. z nich. Tu kontrolowano przede wszystkim produkty sprzedawane luzem.
Stwierdzono m. in. brak obowiązkowych informacji, w tym wykazu składników, dostępnych bezpośrednio dla konsumentów w miejscu sprzedaży czy brak w produkcie składnika deklarowanego w nazwie lub wykazie składników. Dodatkowo dwukrotnie stwierdzono sprzedaż towaru przeterminowanego.
Jak kupić dobrą kawę i herbatę?
Za uchybienia i łamanie przepisów na sprzedawców zostały nałożone kary. Jednocześnie IJHARS radzi konsumentom, na co zwracać uwagę podczas zakupów tego typu produktów w specjalistycznych sklepach.
- Sprzedawca produktów luzem jest zobowiązany podać informacje dotyczące m. in. ich nazwy i składu. Nazwa produktu powinna być uzupełniona o opis dotyczący jego cech charakterystycznych, np. mielona, ziarnista, czarna, zielona itp. Jeśli producent nie stosuje liści krzewu Camelia sinensis nie może nazywać swojego wyrobu herbatą i taka nazwa nie może pojawiać się w sklepie.
- Skład produktu powinien odzwierciedlać składniki faktycznie znajdujące się w produkcie, użyte do jego przygotowania wymienione w kolejności malejącej w momencie użycia.
- Towar nie może być sprzedawany po upływie daty minimalnej trwałości określonej przez producenta.